19 листопада 2023

Критерії оцінювання

#формувальне_оцінювання
  • Що таке критерії?
  • Якими можуть бути критерії?
  • Для чого потрібні вироблені спільно критерії оцінювання?
  • Як розробити критерії до видів діяльності7
  • Який алгоритм спільної з учнями розробки критеріїв?

  •  Що таке критерії?

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне, поточне та підсумкове.  У статті 17 Закону України “Про повну загальну середню освіту” зазначається, що за вибором закладу освіти оцінювання може здійснюватися за власною шкалою оцінювання результатів навчання учнів або за системою оцінювання, визначеною законодавством. Згідно зі статтею 11 опис інструментарію оцінювання має міститися в Освітній програмі закладу, тож для педагогів важливо оперувати таким поняттям, як критерії оцінювання. 

Тому давайте розглянемо, що таке критерії? для чого вони? як їх визначають?

Почнемо з тлумачення .цього поняття.

У словнику іншомовних слів критерій (гр., засіб судження) - мірило для визначення, оцінки предмета, явища; ознака, взята за основу класифікації.

 В  Абетці для директора  наголошується, що критерії -  це мірило, підстава для оцінювання об’єкта спостереження.

Для детального вивчення кожного критерію потрібні показники, тобто індикатори. Індикатор - це показник, що відображає стан об’єкта спостереження, його кількісні або якісні характеристики.

Індикатори можуть бути кількісно-якісними, тобто для одних критеріїв встановлюється кількісна шкала, а інші вимірюються описово, а можуть бути і виключно описовими. Головне, зазначається в Абетці, -  не шкала оцінювання, а можливість комплексно подивитися на роботу закладу та виявити шляхи вдосконалення освітньої діяльності.

Критерії можуть бути використані для оцінки ефективності роботи або рівня виконання завдань, рівня навчальних досягнень, якості освітнього процесу,  для прийняття рішень.

Якщо говорити про критерії оцінювання на уроці, то критерій визначається як вимірювальний інструмент, який використовується для оцінки або порівняння результатів або процесів; це набір якісних характеристик результату навчання, які використовують для формулювання оцінювального судження щодо нього.

Критерії застосовуються на уроках для об’єктивного оцінювання та взаємооцінювання учнів за різними видами робіт.

Завдяки розробленим критеріям забезпечується прозорість системи оцінювання на уроці.

Учні чітко розуміють вимоги до пропонованих завдань і мають можливість здійснити попередню самооцінку власної роботи на відповідність зазначеним вимогам-критеріям.

Розроблена система критеріїв допомагає підвищити рівень відповідальності учнів за результати свого навчання.

Наприклад, учень/учениця/учні  розробляє/розробляють індивідуальний або груповий проєкт. Критерії слугують для них орієнтиром, за яким вони можуть :

  • проаналізувати разом, що зроблено правильно;
  • побачити, які помилки та неточності допущені в роботі;
  • зрозуміти, що можна зробити, аби покращити результат;
  • визначити, яким шляхом можна піти, аби покращити результат.

Критерії оцінювання мають описувати те, що заявлено у навчальних цілях й учнів слід ознайомити з ними до початку виконання завдання.

Що конкретніше сформульовані критерії оцінювання, то зрозуміліша для учнів діяльність щодо успішного виконання завдання.

Важливим є те, що вчитель за умов використання критеріального підходу може зробити висновки, як покращити власний результат роботи, аби діти досягали поставленої мети.

Розроблення й обговорення з учнями критеріїв оцінювання робить процес оцінювання прозорим і зрозумілим для всіх учасників освітнього процесу, та сприяє позитивному ставленню до самого процесу.

  • Якими можуть бути критерії?

Як виробляються критерії? Важливо, щоб цей процес був демократичним - учитель разом з учнями визначають критерії; або визначені вчителем критерії обговорюються разом з учнями й приймаються в остаточному варіанті (можливе доповнення або виключення зі списку тих чи інших критеріїв).

Не варто намагатися за першим разом надто підштовхувати учнів до правильних / добрих критеріїв, краще надавати їм можливість навчатися через помилки. Важливо застосувати вироблені критерії та обговорити їх опісля – й тоді внести необхідні корективи.

Критерії можуть бути кількісними, які вимірюються числовим значенням (кількість слайдів) або якісними, які вимірюються за допомогою описових оцінок (відповідність темі уроку).

На початку варто визначити параметри, які мають бути вимірюваними, конкретними, далі - встановити критерії оцінки цих параметрів.

Критерії мають бути:

  • сформульовані зрозумілою  для учнів мовою,
  • пов'язаними з цілями уроку,
  • прозорими (незаангажованими, без “подвійного дна”),
  • об'єктивними (виключати суб’єктивне ставлення),
  • з урахуванням індивідуальних особливостей учнів,
  • модифікованими/адаптованими,
  • такими, що враховують усі аспекти роботи,
  • стосуватися конкретних видів робіт.


  • Для чого потрібні вироблені спільно критерії оцінювання?
  • Для чого ж потрібні вироблені спільно критерії оцінювання певного виду роботи?

    • Учні знають, що саме оцінюється і на чому варто зробити акцент (на змісті, формі представлення, оригінальності тощо).
    • Учні обізнані з вимогами до конкретного виду роботи.
    • Учні несуть відповідальність за їх дотримання/недотримання.
    • За цими критеріями може оцінювати не лише педагог, але й здійснюватися само- і взаємооцінювання. 

    Відповідно, у разі відсутності чітких критеріїв оцінювання:

    •  погіршується якість виконаної роботи;
    •  занижується або завищується  оцінка (бал) при само- та взаємооцінюванні;
    • знижується інтерес до навчання;
    • виникають конфлікти (учень-учень, учень-педагог, педагог-батьки).
    Як розробити критерії до видів діяльності?

  • Під час вибудови системи оцінювання необхідно спиратися на державні нормативні документи та враховувати сформовану культуру оцінювання в закладі освіти. Критерії оцінювання, запропоновані Міністерством освіти і науки України, використовуються як основа, але педагогу необхідно конкретизувати їх до окремих видів робіт і учнівської діяльності. 

    Як же вчителю розробити критерії для оцінювання окремих видів робіт або діяльності?

    Критерії не можуть бути однаковими для усіх видів діяльності учнів, тому що певний вид діяльності передбачає набір різних компетентностей. Розробка критеріїв будується на принципах зворотного дизайну.  Учитель, під час розробки критеріїв має відштовхуватись від очікуваних результатів. 

    Також важливо враховувати, що критерії мають будуватися на  знаннєвих, діяльнісних та поведінкових результатах  навчання.

  • Який алгоритм спільної з учнями розробки критеріїв?

  • Як організувати спільну роботу щодо  розробки критеріїв?  Пропонуємо провести цю діяльність за орієнтовним алгоритмом.

    Алгоритм спільної з учнями розробки критеріїв

    1. Озвучте тему та вид роботи.

    2. Визначте очікувані результати.

    3. Оберіть метод спільного розроблення критеріїв (“Мозковий штурм”, “Павутинка”, “Сервірувальний килимок” тощо)

    4. Об’єднайте учнів/учениць в групи для генерування ідей.

    5. Зафіксуйте на дошці пропозиції щодо критеріїв оцінювання від груп.

    6. Надайте зворотний зв’язок групам задля узгодження спільного розуміння критеріїв.

    7. Спільно оберіть і затвердіть остаточний перелік критеріїв для оцінювання певного виду діяльності.

    8. Запропонуйте учням/ученицям зберегти узгоджений перелік критеріїв оцінювання.

     

    Наявність чітких критеріїв, спільна їх розробка та прийняття сприяють ефективності навчального процесу. Усвідомлена практика складання критеріїв розширює права та можливості учнів і стає засобом демократизації стосунків між суб'єктами освітньої діяльності.

    Критеріальне оцінювання допускає розроблення критеріїв оцінювання як окремо педагогом, так і спільно з учнями, надаючи перевагу спільній роботі.  Відповідно до вікових особливостей дітей це просто необхідно робити спільно з учнями. Таким чином підвищується мотивація до виконання завдання, усвідомлення суті вимог того чи іншого критерію, встановлюється довіра між учнем та вчителем, забезпечується відкритість процесу оцінювання